Låt logotypen kosta lite – men bara lite

Kända logotypesDet finns två uttryck som ibland står sig emot varandra. Det ena är ”Gratis är gott” och den andra är ”smakar det så kostar det”. Med andra ord tummar ofta produkter som är gratis på kvalitén. Men det betyder inte att bra kvalité ändå måste kosta extra summor. Allt handlar om var man letar.

Ett exempel är när man köpa företagslogga. Ett alternativ är att låta en kompis göra detta gratis. Gratis är gott – men är det tillräckligt ”gott”? Troligtvis inte.

När det kommer till att köpa logotyp behöver man inte betala mer än några tusenlappar för att få en mycket professionell företagslogga som verkligen speglar det som företaget vill förmedla utåt.   Men visst kan priset variera kraftigt. En del erbjuder en billig logotyp trots att man får ändra och justera sin logotyp design ett flertal gånger.

Detta medan andra bara ger en färdig loga som företaget måste acceptera. Skillnaden i hur man arbetar och vad man tar betalt skiljer sig alltså markant och det är därför viktigt att vara helt insatt i hur företaget jobbar innan man beställer sin företagslogga. En billig logotyp kan vara bra – men den kan lika gärna bli betydligt dyrare i längden.

Genom att välja de billigare alternativen kan man få en proffsig logotyp utan att betala så speciellt mycket. Ett exempel kan lyftas fram från logokompaniet.se där det billigaste paketet för att få en loga kostar 1495kr.

Men är det då värt att betala för något man kan göra själv? Fråga dig själv hur lång tid det skulle ta att göra en loga själv, hur proffsig den skulle se ut och om den skulle kunna gå att använda under flera år framöver. Svaret brukar tala för sig själv. Så gratis är gott – men låt logotypen kosta lite, men bara lite.

Kommentera

Your email address will not be published.

*